Конспект  відкритого уроку  історії
у 6 класі
«Велика грецька колонізація»

 
Підготувала
учитель історії та правознавства
Новосуханівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Сумської районної ради
Забара Т.В.

Мета: визначити причини грецького колонізації; охарактеризувати особливості розвитку грецьких міст-держав, їх суспільно-політичне і господарське життя; розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, логічно мислити і обґрунтовувати власну думку, встановлювати послідовність історичних подій; формувати інтерес до знань.
Обладнання: підручник «Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. Г. Бандровський, В. С. Власов. – К. : Генеза, 2014.», контурна карта, мультимедійна презентація, проектор.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
Про кого йде мова?
1. У Х—VIII ст. до н.е. Цей народ (фінікійські мореплавці-торговці) створив колонії на островах Середземного моря, а також на його південному та західному узбережжях. Однак невдовзі в них з’явилися конкуренти — грекиЗверніть увагу на лінію часу.  Проаналізуйте її
2. Греки були чудовими моряками. У VIII – VI ст. до н.е. вони заснували на берегах Середземного і Чорного морів багато нових поселень. За словами філософа Сократа, греки,  « ніби жаби, розсілися по берегах морів». Це і були грецькі колонії.
1. Німа карта
- Які моря омивають Грецію?Іонічне, Егейське , Критське, Середземне .
- Який п-ів має Греція? Пелопоннес
2. Історичний диктант.Красворд
- На якому Грецькому острові Тесей за легендою убив мінотавра?
о. Крит
- у перекладі з грецької це слово перекладається як община, місто.
Саме такими общинами громадян жили греки. Поліс
- Греція знаходилась на якому півострові – Балканському
- Це слово в перекладі означає «народ», простолюд, вільне населення. Демос
- Як називається  одноосібна влада вождя- тирана? Тиранія
- Як ще називали себе греки? Еллінами
- Яке море називають колискою стародавньої античної  цивілізації? Середземне
- Як греки називають свою країну? Еллада.
- Як називається релігія, коли люди поклоняються багатьом богам? Язичництво
- Як називається найвища гора Греції? Олімп
- Стародавнє місто на північно – східному узбережжі Малої Азії, де відбулась війна його мешканців з греками? Троя
-
І так, яке ключова слово на сьогоднішньому уроці? Колонізація.

I. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Робота в зошитах

Тема сьогоднішнього уроку «Велика грецька колонізація»
Завдання уроку:
Що ж таке колонізація?
Визначити причини та напрямки грецької колонізації?
Хто були перші переселенці?
Етапигрецької колонізації Північного Причорномор’я.

Проблемне запитання: «У чому полягає значення грецької колонізації для греків та сусідніх народів»?
IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Що ж таке колонізація?
Колоніза́ція — заселення незайманих земель або захоплення чужих територій із подальшим їхнім заселенням.
Метрополія – місто або країна, які заснували колонію.
Колонії – міста, створені переселенцями на нових землях.

Переходимо до важливого питання: Причини колонізації.
Робота з підручником стор. 144 абзац 2
Учні називають:
1.Перенаселення грецьких полісів (зростання чисельності
населення)
2. Нестача родючої землі і прісної води
3. Розорення селян, демографічні проблеми
4. Розвиток  ремесла і торгівлі
5. Боротьба між демосом і аристократами за владу в полісі
Висновок.Колонізація була неминуча 
Цитати греків
наступне питання: напрямки цивілізації.

•            Чому ж греки вирішили покинути рідні місця та переселитися?
Причин цьому було декілька.
Значно змінилося сільське господарство. Розвивалося виноградарство і маслинництво, що потребувало розширення земельних ділянок аристократів. А це призводило розорення дрібних землевласників.
• Пригадайте, у якому стані було ремесло за Гомера?
У VIII – VI ст. до н.е. почало розвиватися ремесло. Сформувалися основні галузі: металургія і обробка металів, кераміка і суднобудування.
З розвитком ремісництва зявляється потреба в додатковій робочій силі. Вирішується вона за рахунок зростання рабської праці. Змінюється і соціальна структура. Збільшувала кількість ремісників та торговців. В суспільстві зростала напруженість.
(Слайд 8)  Отже, основними причинами колонізації вчені вважають наступні:
1. Нестача родючої землі.
2. Напруженість відносин між демосом та аристократією.
Пошук нової сировини для роботи майстерень
Цитати греків

наступне питання: напрямки цивілізації
Пояснює учитель
1.західний
2.південний
3. Північно – східний

Першою колонією на Заході стало місто Куми (Італія).Сіракузи (733 р. до н.е.), Регій, Тарент (706 р. до н.е.) та багато інших.
В південному напрямі греки натрапляли на сильний опір. І заснували лише дві колонії: Навкратіс (Єгипет) і Кірена (Лівія).
Колонізація в північно-східному напрямі відзначалася великою потужністю. Основними метрополіями тут були Мілет та Мегара. Найбільш важливими містами-метрополіями були Мілет, Коринф, Мегари, Халкіда.
Появу перших грецьких колоній на Північному Причорномор’ї відносять до середини VII ст. до н.е.

Висновок повторити напрямки
Ольвія-пн..сх, м. Навкратіс (Африка)- пд.., о.Сицилія–зх
Практична робота. завд 1,2
Хто були перші переселенці?
Селяни, які втратили землю;
Ремісники і купці;
Вигнанці з батьківщини: аристократи або демос
Вільновідпущені раби
• Робота з ілюстрацієюРозгляньте зображення.
• Хто міг збудувати подібне? Чому?
• А чи вірите ви в те, що ці знахідки знаходяться в Україні?
• А якщо це збудували греки, то як вони сюди потрапили?
• Сьогодні ми спробуємо в цьому розібратися?
Найдавнішими грецькими поселеннями тут є Березанське на о. Березань. Мілетяни називали його Борисфеніда (Дніпро – Борисфен).
(Слайд) Біля р. Тірас (Дністер) – Тіра (Білгород-Дністровський);
(Слайд) Ольвія;
(Слайд) Херсонес Таврійський (Севастополь);
(Слайд)  Пантикапей (Керч).
2. Робота з візуальними джерелами. (Слайд)
• Роздивіться пам’ятки з грецьких колоній Криму.
• Доведіть, що мешканці цих колоній не втрачали зв’язку з материковою Грецією.
• торгівля
V. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1. Практична робота.завд 4
• Позначити на контурній карті міста Причорномор я.
2. Установіть логічні пари.  (Слайд

1 Тіра    А    дельта Буга та Дніпра
1
2 Херсонес
    Б    Керч
2
3 Ольвія
    В   
Євпаторія 3
4 Пантікапей
    Г   Севастополь
4
5 Керкінітіда
    Д Білгород-Дністровський 5
    Е  Феодосія
6
3. Оберіть головні причини Великої грецької колонізації.
1. Загострення відносин між демосом і аристократією
2. Зменшення населення Греції внаслідок епідемій
3. Бажання греків насаджувати релігію серед інших народів
4. Нестача в Греції родючої й придатної для обробітку землі.
5. Зацікавленість народів, які мешкали на берегах Середземного й Чорного морів, в існуванні грецьких колоній
6. Пошук нових джерел сировини для роботи майстерень
7. Войовничість греків, які бажали захопити нові території.
VI. Підсумок уроку.
Вправа «Три речення».
Трьома реченнями перекажіть, про що ви сьогодні дізналися.
VII. Домашнє завдання.
1. § 29 (Слайд)

Конспект  відкритого уроку  історії
у 5 класі
«Київська Русь. Перші князі.  »

 
Підготувала
учитель історії та правознавства
Новосуханівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Сумської районної ради
Забара Т.В.
         
Мета: показати роль літопису у вивченні історії Київської Русі, визначити походження назви «Русь», познайомити з першими київськими князями; засвоїти поняття «князь», «Київська Русь», «язичництво», «християнство»; розвивати вміння за текстом розповідати про історичного діяча.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь.
Обладнання: Власов В., Данилевська О . Вступ до історії У країни. — К .:Ґенеза, 2005; Мисан В. Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; історичний атлас «Історія України. 5 клас»;  презентація «Історичні постаті перших князів Київської Русі», відео «Повесть временних лет»,( 12.32 -19.20) роздавальний дидактичний матеріал.
Поняття: «князь», «Київська Русь», «язичництво», «християнство».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація знань учнів
1. Звідки ми дізнаємося про події старовини?
2. Які види історичних джерел ви знаєте?
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми, мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Тема нашого уроку «Київська Русь. Перші князі.»
Завдання уроку: показати роль літопису у вивченні історії Київської Русі, визначити походження назви «Русь», познайомити з першими київськими князями; засвоїти поняття «князь», «Київська Русь», «язичництво», «християнство»; розвивати вміння за текстом розповідати про історичного діяча.
?На які види поділяються історичні джерела?  Усні, письмові, речові.
У ч и т е л ь. Сьогодні ми поговоримо про відоме вже вам письмове історичне джерело  літопис «Повість минулих літ». Звідти ми черпаємо основні знання про Київську Русь — першу на нашій території державу із центром у Києві.
Написав її – хто? Нестор  - літописець переклав на укр. Мову Віктор Близнець.
?Звідки походить назва – «Русь»? Автохтонне (корінне) населення певної території походить від назви стародавніх племен росоманів та росів, які жили над річкою Рось у Подніпров’ї
Формуємо просторові уміння
1. Які племена заселяли Київську Русь?
2. Знайдіть місце заснування міста Києва.
? Хто правив державою на Русі? Правили цією державою князі.
Робота у зошитах. Князь — глава держави, влада якого передається у спадок.
3. На які держави ходили походом руські князі?
4. Яким шляхом можна було дістатися Візантії?
5. Складіть порядок правління  перших київськиї князів.

- Хто заснував Київ? Легенда (Зачитає відповідь Колодич  Юля)
- Що ми знаємо про правління Аскольда та Діра?
-  Як Олег здобув престол? Розповідь учителя
(Зачитуємо історичне джерело – підручник ст.. 106)
- Що ми знаємо про Олега? (опередж. завданя Маринич Таня)
- Правління Ігоря. (Розповідь учителя)
- Правління Ольги (Опередж.завдання Колодич Юлія)
Працюємо з текстом підручника
Прочитати розділ підручника «Жива історія» (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005, С. 42), дати відповідь на запитання.
• Чим князювання Ольги відрізнялось від правління попередніх князів?
Працюємо з поняттями
Християнство — світова релігія, віра в Ісуса Христа.
Язичництво — обожнення сил природи, віра в багатьох богів.
У ч и т е л ь.
Щоб встановити мирні взаємини з Візантією, княгиня Ольга здійснила подорож до Константинополя. На думку істориків, відбулася ця подорож у 957 р. Встановили цю дату на підставі свідчень візантійського імператора, учасника події, Костянтина Багрянородного.
Він залишив спогади про два імператорські прийоми руської княгині, вказавши не лише дати кожного, а й дні тижня, на які ті випали.
Додатково. Формуємо хронологічні вміння
1. Обчисліть, на який рік свого володарювання Ольга здійснила подорож до візантійської столиці. 957р.
У ч и т е л ь.
Князь Святослав, син Ігоря та Ольги, посів княжий стіл 964 р. Він, як і його мати, дбав про зміцнення Київської держави.
Але князь-воїн здобував визнання мечем. Усе життя він провів у походах. Бився із степовими кочівниками, воював із Візантією, бо аж під її мури хотів посунути кордони своєї держави.
Працюємо з джерелом
Зіставити словесний портрет князя Святослава та ілюстрацію, дати відповідь на запитання.
«Був він помірного зросту, не дуже низького і не дуже високого, з кошлатими бровами та світло-синіми очима, кирпатий, безбородий, з густим, надмірно довгим волоссям над верхньою губою (вусами). Голова в нього була зовсім гола, але з одного її боку звисало пасмо волосся — ознака знатності роду. Міцна потилиця, широкі груди і всі інші частини тіла цілком пропорційні. Виглядав він суворим і диким. Одне вухо його прикрашала золота сережка, оздоблена золотим карбункулом та двома перлинами. Одяг на ньому був білий і вирізнявся лише чистотою» (Візантійський історик про князя Святослава).
• Чим різниться опис Святослава за текстом історичного джерела та його портрет у підручнику?
ІV. Узагальнення та підбиття підсумків уроку
1. Про яких історичних осіб — володарів Київської держави ви дізналися?
2. У якому столітті вони жили?
3. Розкажіть про князювання Ольги.
4. Чому Святослава називали князем-воїном?
V. Домашнє завдання
1. Читати, переповідати текст підручника, відповідати на запитання до нього (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 6, С. 41–42, 45–46; В. Мисан. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 7, С. 43–45, 46–47).
2. Засвоїти нові поняття та послідовність перебування князів при владі.